Het zal je misschien verbazen maar ook aan goedkope brillen wordt veel aandacht en vakmanschap besteedt. Een Cheapass Zonnebril gaat al snel door 40 paar handen heen. In sommige processen hebben de machines het overgenomen, echter om een kwalitatief goede bril te maken heb je toch echt het oog van de meester nodig. Door de precieze en verfijnde handelingen is het onmogelijk dit door machines of robots uit te laten voeren. De nieuwe clubmasters, wayfarers en ook pilotenbrillen moeten nog steeds met de hand worden gemaakt.

Wie betaalt de prijs voor die goedkope zonnebrillen?

Een belangrijk punt van aandacht is de levensomstandigheid van de fabrieksmedewerkers in de productie landen van zonnebrillen. China is één van de grootste productielanden en niet alleen op het gebied van zonnebrillen. Een goede maatstaaf om de levensomstandigheid te meten in een productieland is de groei bekijken van de middeklasse. In China groeit de middeklasse als kool en dat is een goed teken. Waarom? Omdat de onderklasse kleiner wordt en dus qua inkomensgrens een traptrede hoger komt. Goed nieuws dus!

Mode

We leven in een fantastische tijd qua mode en modeontwikkeling. Door de productiesnelheid en de sociale media weten we binnen no time wat er hip is en wat eigenlijk niet meer kan. In de wetenschap noemen ze dit ook wel “6 degrees of separation”. Makkelijk gezegd, binnen 6 stappen weet je wat er speelt in de wereld. Genoeg hierover. Een extraatje van zonnebrillen produceren in deze tijd is dat de prijzen lekker laag zijn. Het voordeel hiervan is weer dat waar je vroeger moest sparen om een kwaliteits zonnebrilletje op je neus te hebben, je er nu voor die prijs wel 10 kunt kopen. Modetechinisch gezien een fijne ontwikkeling. Eindeloos variëren zodat je bij elke outfit een passende zonnebril kunt opzetten. Een zonnebril is in deze tijd dus van een bijzaak, outfit techinisch gezien, een hoofdzaak geworden. Was het vroeger een sporadische mode uitspatting om een matching zonnebril op te zetten is het nu een modeflatter van jewelste als je die kans laat liggen.